Telemedicina

Što je telemedicina?

Telemedicinu je Svjetska zdravstvena organizacija definirala kao pružanje zdravstvenih usluga na daljinu uporabom informacijsko-komunikacijskih tehnologija kojima se razmjenjuju informacije važne za dijagnozu, liječenje i prevenciju bolesti i ozljeda, zatim informacije važne za znanstvena istraživanja i evaluacije te provodi edukacija zdravstvenih radnika s ciljem unapređenja zdravlja pojedinaca i njihovih zajednica. Zahvaljujući pružanju zdravstvenih usluga na daljinu, pacijenti više ne moraju nužno ići u bolnicu kod liječnika specijalista kako bi dobili stručno mišljenje ili terapiju za svoje zdravstveno stanje.

 

Gdje se može primiti telemedicinska usluga?

Telemedicinske usluge moguće je primiti u telemedicinskom pristupnom centru u kojem su zdravstveni djelatnici, dok je telemedicinski specijalistički centar mjesto primanja i pružanja telemedicinskih usluga prema specijalnostima. Danas su telemedicinske usluge dostupne u većini zdravstvenih ustanova diljem RH, od kliničkih bolničkih centara u većim gradovima do domova zdravlja, a točne lokacije možete pronaći u Mreži telemedicinskih centara (NN 94/2021 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2021_08_94_1691.html), 120/2023 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2023_10_120_1671.html), 23/2024 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_02_23_368.html)).

 

Koje su telemedicinske usluge dostupne?

Telemedicinske usluge uključuju digitalnu razmjenu nalaza, snimaka i očitanja, postavljanje dijagnoze, liječenje na daljinu i mogućnost drugog stručnog mišljenja. Zasad su dostupne u području radiologije, kardiologije, pulmologije, psihijatrije, endokrinologije, neurologije, transfuzije i hemodijalize.

Spektar telemedicinskih usluga stalno se proširuje zahvaljujući tehnološkim inovacijama koje se u procesu primjene često redefiniraju i usavršavaju, odnosno kontinuirano unapređuju i prilagođavaju zdravstvenim zahtjevima.

 

Kako se naručiti?

Postupak naručivanja za telemedicinsku uslugu jednak je postupku naručivanja na specijalističke preglede ili pretrage „licem u lice“. Uslugu traži liječnik primarne zdravstvene zaštite za pacijenta na temelju uputnice koju mu je izdao, a telekonzultant, odnosno liječnik ili specijalist pruža zatraženu uslugu. Ustanova u kojoj se nalazi telemedicinski pristupni centar zadužena je za organizaciju i provođenje naručivanja.

 

Poštuju li se prilikom telemedicinskog pregleda načela povjerljivosti i zaštita privatnosti bolesnika?

Kao i redoviti pregledi, telemedicinski pregled je privatan i povjerljiv. Podatke mogu vidjeti i čuti samo pacijent i njegova moguća pratnja te zdravstveni radnici uključeni u taj pregled.

 

Tko osigurava dostupnost telemedicinskih usluga u RH?

Djelatnost telemedicine u RH regulirana je Zakonom o zdravstvenoj zaštiti (NN 100/18 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/full/2018_11_100_1929.html), 125/19 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_12_125_2499.html), 147/20 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2020_12_147_2842.html), 119/22 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2022_10_119_1838.html), 156/22 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2022_12_156_2518.html), 33/23 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2023_03_33_582.html), 36/24 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_03_36_579.html)), Pravilnikom o uvjetima, organizaciji i načinu obavljanja telemedicine (NN 138/2021 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2011_12_138_2767.html), 110/2012 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2012_10_110_2389.html) te Odlukom o donošenju Mreže telemedicinskih centara (NN 94/2021 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2021_08_94_1691.html), 120/2023 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2023_10_120_1671.html), 23/2024 (https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2024_02_23_368.html)).

Hrvatski zavod za hitnu medicinu (HZHM) organizira, provodi i nadzire uvođenje telemedicinskih usluga u zdravstveni sustav RH, odnosno pružanje zdravstvenih usluga na daljinu uporabom informacijsko-komunikacijskih tehnologija s ciljem osiguranja jednake dostupnosti specijalističkih zdravstvenih usluga u svim dijelovima RH, uključujući otoke, ruralna i prometno izolirana područja. HZHM-a nabavlja, konfigurira i postavlja opremu, računalnu i informacijsko-komunikacijsku infrastrukturu za svaki telemedicinski centar u osnovnoj Mreži telemedicinskih centara te ujedno educira zdravstvene djelatnike za korištenje iste i pruža tehničku podršku svim telemedicinskim centrima 24/7.

Tko plaća uslugu telemedicinskog pregleda?

Sve troškove, izuzev obveznog sudjelovanja u troškovima zdravstvene zašite osiguranika, pokriva Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje.