Kada pozvati hitnu medicinsku službu?

Kada pozvati hitnu medicinsku službu na broj 194?

Za hitna medicinska stanja, kada je nečiji život izravno ugrožen ili je zdravlje ozbiljno narušeno, treba odmah nazvati 194. Ostala zdravstvena stanja, čak i ako zahtijevaju liječenje, ne moraju nužno zahtijevati hitnu medicinsku skrb. Dolje navedeni popis hitnih stanja možete koristiti kao opće smjernice. U nedoumici nazovite 194.

Hitna medicinska stanja su:

  • naglo nastale poteškoće u disanju,
  • gušenje stranim tijelom,
  • zastoj rada srca i disanja,
  • gubitak svijesti,
  • iznenadna bol i/ili pritisak u prsnom košu,
  • iznenadno ubrzanje, usporenje rada srca ili nepravilni otkucaji srca,
  • grčevi (konvulzije),
  • otežan govor, slabost ili oduzetost dijela tijela, iskrivljenost lica,
  • ozljede nastale u prometnim nesrećama i ostale iznenadno nastale ozljede (padovi s visine/životinjski ugrizi/ubodi/prostrijeli itd.),
  • neuobičajeno/nekontrolirano krvarenje na bilo koji od prirodnih otvora tijela,
  • opekline,
  • udar električne struje ili groma,
  • pothlađivanje, toplinski udar,
  • utapanje,
  • otrovanje lijekovima/narkoticima/kemikalijama,
  • jaka alergijska reakcija,
  • iznenadna i neuobičajena bol (jaka glavobolja, jaka bol u prsima/trbuhu/leđima),
  • iznenadne promjene ponašanja koje dovode u opasnost bolesnika ili okolinu (pokušaj samoubojstva/ubojstva itd.).

Što će vas pitati medicinski dispečer?

Pozivanje HMS-a na broj 194 ne znači da će biti poslan tim HMS-a. Medicinski dispečer će vam postaviti standardizirana pitanja kako bi odredio prioritet hitnosti i kriterije za daljnje postupanje u konkretnoj situaciji:

  • Gdje je potrebna pomoć hitne medicinske službe? Adresa? Grad/mjesto?
  • Što se dogodilo? / U čemu je problem?
  • Telefonski broj s kojeg pozivate?
  • Koje je dobi pacijent?
  • Je li osoba pri svijesti? Govori li?
  • Ime i prezime osobe za koju zovete?
  • Vaše ime i prezime?

Zapamtite!

Znati kada NE zvati HMS također može spasiti živote jer se tako sprječava nepotrebno trošenje resursa na slučajeve koji nisu hitni. Osim toga, svaki nepotreban ili lažan poziv zauzima telefonsku liniju i onemogućava pomoć onima čiji je život ugrožen. Brzina reakcije i dostupnost odlučujući su čimbenici učinkovitosti HMS-a, a zbrinjavanje nehitnih stanja oduzima vrijeme timu HMS-a pri izlasku na neophodnu intervenciju.

Kako razgovarati s medicinskim dispečerom?
  • Mirno i razgovijetno. Ne prekidajte telefonski poziv dok vam se to ne kaže!
  • Precizno opišite razlog zbog kojeg zovete. Medicinski dispečer mora znati u kakvom je stanju osoba za koju zovete te je li joj već pružena kakva pomoć.
  • Podatke o mjestu na kojem se žrtva nalazi objasnite navodeći značajnije orijentire u blizini, npr. velika prometna raskrižja, mostovi, poznate građevine i sl.
  • Ostavite svoje ime i prezime, adresu i broj telefona. Možda će biti potrebno da vas medicinski dispečer ponovo nazove.
  • Pažljivo slušajte sve upute medicinskog dispečera jer će vas uputiti što da radite do dolaska tima HMS-a. Postupite na točno opisani način. Ako nešto niste razumjeli, tražite da vam se ponovi.
  • Ostanite s pacijentom do dolaska tima HMS-a.
Zašto medicinski dispečeri postavljaju puno pitanja?

Pitanjem o glavnom problemu koje dispečer postavlja osobi koja poziva određuje se stupanj hitnosti te je zato potrebno dopustiti dispečeru da vodi pozivatelja kroz razgovor. Dok on unosi podatke, tim HMS-a je već krenuo prema pacijentu. Simptomi prvog stupnja hitnosti zahtijevaju žuran izlazak tima HMS-a na teren, simptomi drugog stupnja nude mogućnost odgode pružanja hitne medicinske skrbi (ako postoji hitniji pacijent), dok se pozivatelje sa simptomima trećeg stupnja hitnosti upućuje liječniku opće/obiteljske medicine. Medicinski dispečeri u svakom trenutku vide sva vozila i sve timove na terenu te na hitnu intervenciju uvijek šalju najbliže vozilo.

Što treba činiti dok ne stigne tim HMS-a?

Ostanite s pacijentom do dolaska tima HMS-a. Postupajte prema uputama koje vam je dao medicinski dispečer. Pokušajte ostati smireni i umirujte pacijenta, utoplite ga i održavajte ga budnim. Nemojte mu davati ništa za piti ili jesti. Ako je pacijent pao s velike visine, doživio prometnu nesreću ili je bez svijesti ne pomičite ga, osim ako mu ne prijeti neposredna opasnost poput požara, eksplozije, utapanja. Ako možete, započnite pružati mjere prve pomoći prema uputama medicinskog dispečera.

Kako možete pomoći timu HMS-a da vas što prije pronađe?

Tim HMS-a lakše će vas pronaći ako osvijetlite ulazna vrata i kućni broj ili pošaljete nekog da dočeka tim. Oslobodite prolaz do pacijenta – zatvorite kućne ljubimce, odmaknite namještaj, cvijeće, parkirane automobile te, naravno, pripremite medicinsku dokumentaciju.

Snimaju li se razgovori s medicinskim dispečerom?

Svi razgovori s medicinskim dispečerom u medicinskoj prijavno-dojavnoj jedinici se snimaju, a njihov sadržaj je službena medicinska tajna i kao takvi se tretiraju.

Što kada je linija broja 194 zauzeta?

Zauzeta telefonska linija znači samo da medicinski dispečer razgovara s osobom koja također treba pomoć. Pozovite broj 194 ponovo i budite ustrajni.

Postoje li situacije kada tim HMS-a ne izlazi na teren?

U slučajevima kada nije izravno ugrožen nečiji život ili teško narušeno zdravlje (npr. manje posjekotine, prehlada, kronična bol koja se ne mijenja, prijelomi prstiju), timovi HMS-a ne izlaze na teren. U tom slučaju pozivatelju će medicinski dispečer savjetovati što učiniti i kome se obratiti za pomoć.

Kućne posjete ne obavlja HMS. One su u djelokrugu rada vašeg liječnika opće/obiteljske medicine.

Može li osoba bliska pacijentu ići s njom u bolnicu u vozilu HMS-a?

Svaki pacijent ima pravo na privatnost i to se pravo poštuje. Osim toga, prisutnost drugih osoba može negativno utjecati na stanje pacijenta, kao i na mogućnost pružanja skrbi pacijentu (npr. zbog kapaciteta vozila). Konačno, osoba u pratnji ne treba se izlagati riziku. Tim HMS-a ima znanje i vještine, te pravo i obvezu da poduzme sve raspoložive medicinske postupke za zbrinjavanje i dobrobit pacijenta. Iznimno, ako je pacijent dijete i/ili osoba s invaliditetom, pratnja je dozvoljena.