Djelatnost telemedicine

Telemedicina podrazumijeva pružanje zdravstvenih usluga na daljinu uporabom informacijsko-komunikacijskih tehnologija kojima se razmjenjuju informacije važne za dijagnozu, liječenje i prevenciju bolesti i ozljeda, kao i informacije važne za znanstvena istraživanja i evaluacije te provodi edukacija zdravstvenih radnika s ciljem unapređenja zdravlja pojedinaca i njihovih zajednica. Zahvaljujući pružanju zdravstvenih usluga na daljinu, pacijenti više ne moraju nužno ići u bolnicu kod liječnika specijalista kako bi dobili stručno mišljenje ili terapiju za svoje zdravstveno stanje.

Djelatnost telemedicine u RH regulirana je Zakonom o zdravstvenoj zaštiti (NN 100/18, 125/19, 147/20, 119/22, 156/22, 33/23, 36/24), Pravilnikom o uvjetima, organizaciji i načinu obavljanja telemedicine (NN 138/11, 110/12),  te Odlukom o donošenju Mreže telemedicinskih centara (NN 94/21, 120/23, 23/24).

Hrvatski zavod za hitnu medicinu (HZHM) organizira, provodi i nadzire uvođenje telemedicinskih usluga u zdravstveni sustav RH s ciljem osiguranja jednake dostupnosti specijalističkih zdravstvenih usluga u svim dijelovima RH, uključujući otoke, ruralna i prometno izolirana područja. HZHM nabavlja, konfigurira i postavlja opremu, računalnu i informacijsko-komunikacijsku infrastrukturu za svaki telemedicinski centar u osnovnoj Mreži telemedicinskih centara te ujedno educira zdravstvene djelatnike za korištenje iste i pruža tehničku podršku svim telemedicinskim centrima 24/7.

Gdje se može primiti telemedicinska usluga?

Telemedicinske usluge moguće je primiti u telemedicinskom pristupnom centru, dok je telemedicinski specijalistički centar mjesto primanja i pružanja telemedicinskih usluga prema specijalnostima. Danas su telemedicinske usluge dostupne u većini zdravstvenih ustanova diljem RH, od kliničkih bolničkih centara u većim gradovima do domova zdravlja, a točne lokacije možete pronaći u Mreži telemedicinskih centara (NN 94/21, 120/23, 23/24).

Koje su telemedicinske usluge dostupne?

Telemedicinske usluge uključuju digitalnu razmjenu nalaza, snimaka i očitanja, postavljanje dijagnoze, liječenje na daljinu i mogućnost drugog stručnog mišljenja. Zasad su dostupne u području radiologije, kardiologije, pulmologije, psihijatrije, endokrinologije, neurologije, transfuzije i hemodijalize.

Spektar telemedicinskih usluga stalno se proširuje zahvaljujući tehnološkim inovacijama koje se u procesu primjene često redefiniraju i usavršavaju, odnosno kontinuirano unapređuju i prilagođavaju zdravstvenim zahtjevima.

Kako se naručiti?

Postupak naručivanja za telemedicinsku uslugu jednak je postupku naručivanja na specijalističke preglede ili pretrage „licem u lice“. Uslugu traži liječnik primarne zdravstvene zaštite za pacijenta na temelju uputnice koju mu je izdao, a telekonzultant, odnosno liječnik ili specijalist pruža zatraženu uslugu. Ustanova u kojoj se nalazi telemedicinski pristupni centar zadužena je za organizaciju i provođenje naručivanja.

Poštuju li se prilikom telemedicinskog pregleda načela povjerljivosti i zaštita privatnosti bolesnika?

Kao i redoviti pregledi, telemedicinski pregled je privatan i povjerljiv. Podatke mogu vidjeti i čuti samo pacijent i njegova moguća pratnja te zdravstveni radnici uključeni u taj pregled.

Tko plaća uslugu telemedicinskog pregleda?

Sve troškove, izuzev obveznog sudjelovanja u troškovima zdravstvene zašite osiguranika, pokriva Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje.